top of page

7 x Spectaculaire Treinreizen Buiten Europa: Een Verzameling van de Mooiste Routes

Ben je klaar om de wereld op een geheel nieuwe manier te ontdekken? Duik in ons nieuwste verzamelartikel, waarin de beste reisbloggers hun onvergetelijke ervaringen en inzichten delen over treinreizen buiten Europa.
 
Van de betoverende landschappen van Sri Lanka en Georgië tot de ruige schoonheid van India, Mongolië, Tanzania, Indonesië en Peru. Laat je inspireren door adembenemende routes en insider tips.
 
Of je nu een doorgewinterde reiziger bent of je eerste avontuur plant, dit verzamelartikel biedt een schat aan inspiratie dankzij de waardevolle bijdragen van onze bloggers. Sluit je ogen en hoor het ritme van de cadans van de trein.

IMG_20171205_130128.jpg

1. Een Reis door Indonesië: De Treinrit van Jakarta naar Yogyakarta.

Indonesië is een land vol contrasten en culturele rijkdommen, en er is geen betere manier om deze te ontdekken dan per trein. Het is een reis door het hart van Java, een kans om de schoonheid van het Indonesische platteland te ervaren en een manier om je onder te dompelen in de rijke cultuur en geschiedenis van het land.

 
Het is nog vroeg in de ochtend wanneer ik aankom in het Gambir station, de geur van Kretek sigaretten hangt overal en de jetlag zit nog in mijn kleren. Ik ben de avond voordien geland vanuit het koude België, het is 10 februari 2010 en ik ga hier de komende maanden  mijn thesisonderzoek uitvoeren in Yogjakarta. Ik reis vanuit Jakarta naar Yogyakarta,  een rit die  ongeveer acht uur duurt en waarvan ik van de eerste tot de laatste minuut wordt geëntertaind, is het niet door het landschap dan is het door een passagier of controleur die ik ontmoet op de trein. 

Zodra de trein vertrekt, verandert het stedelijke landschap snel in uitgestrekte rijstvelden, dorpen en plantages. De treinrit geeft een glimp van het landelijke leven in Indonesië, met boeren die in de velden werken, kinderen die langs de spoorlijn spelen en markten vol lokale producten.

Na een reis van ongeveer acht uur arriveer ik in Yogyakarta, een levendige stad die bekend staat als het culturele hart van Java. Yogyakarta, vaak afgekort tot Jogja, is beroemd om zijn traditionele kunst en cultuur, waaronder batik, dans en muziek.

Het is ook de thuisbasis van enkele van de meest indrukwekkende historische bezienswaardigheden van Indonesië zoals het Kraton, dit is het koninklijk paleis waar de sultan en zijn familie wonen maar ook het wereldberoemde tempelcomplex Borobudur, hoewel niet in Yogyakarta zelf, is  gemakkelijk bereikbaar vanuit de stad en absoluut een bezoek waard. Ook  Prambanan, een prachtige hindoeïstische tempelcomplex is een ander architectonisch wonder dat de moeite waard is om te verkennen. Een reis om nooit te vergeten en waar ik nu nog af en toe aan terugdenk.

2. Sri-Lanka: Van Ella naar Haputale.

Sri Lanka.jpg

foto trein Ella naar Haputale: Yvonne reist verder

Volgens velen is de treinreis van Ella naar Haputale in Sri Lanka de mooiste treinreis ter wereld. De trein boemelt in een slakkengang door een fantastisch landschap met fotogenieke en soms niet erg stevig ogende bruggen.
De trein is vaak erg vol, dus het loont om te proberen een plekje bij het raam of op het balkon te bemachtigen.De deuren van de tweede- en derde klasse staan gewoon open. Lokale verkopers met pinda's en popcorn stappen in om voor snacks te zorgen. Je reist tussen eindeloze heuvels vol theeplantages, bananenbomen, bloemen en watervallen, langs kleine dorpjes. Met een beetje geluk zie je vanuit de trein theepluksters aan het werk. Het is veel leuker om dat van dichtbij te bekijken en een stop op dit traject te plannen.
 
Idalgashinna is een rond een bergkam gelegen gehucht, volledig omgeven door theeplantages. Je kunt hier prachtig wandelen in het groen. In de omgeving zijn watervallen én je kunt er op afspraak een theefabriek bezokeen.Net even voorbij Haputale vind je deze stop die de meeste reizigers alleen voorbijrijden, op weg naar Nuwara Eliya. Voor een echt bijzondere ervaring kun je er zelfs blijven overnachten in een lokaal guesthouse, niet ver van het stationnetje. Je ziet de treinen dan komen en gaan over de bergkam, een heel gaaf gezicht.

Dit stukje werd geschreven door YvonneREISTverder, wil je meer weten? Neem een kijkje op haar website.

3. Oezbekistan:In het spoor van de Zijderoute, met de nachttrein van Samarkand naar Khiva.

oezbekistan-nachttrein-tasjkent-khiva-koersbord.jpg

foto's trein Samarkand naar Khiva.: Xavier Samijn


Het is al een eind na middernacht, wanneer doorheen de luidsprekers van het station ineens een nasale stem weergalmt en de nachtelijke stilte doorbreekt. We hebben net twee dagen in het charmante Samarkand doorgebracht, een monumentale stad langsheen de historische Zijderoute in Oezbekistan. Op het duistere perron flitst nu ook de TL-verlichting van een kiosk aan, terwijl een horde passagiers met al hun hebben en houden de stationshal uitdruipt. 

Niet veel later komt de nachttrein uit Tasjkent met verblindend felle koplampen het station binnen denderen. Het licht gedeukte koersbord op de zijkant van de aftandse slaaprijtuigen verraadt de route van onze trein, ook al moesten we daarvoor wel even het Cyrillische schrift ontcijferen. “Tasjkent – Urgench – Khiva” staat er. Perfect, want Khiva is ook exact waar we heen gaan! We moeten wel even wennen aan het muffe Sovjet-interieur van onze slaapcoupé, maar dat behoort nu eenmaal tot de charme van dit Oezbeekse avontuur. 

Zachtjes wekt de heen en weer wiegende trein mij uit m’n diepe slaap, terwijl het prille daglicht geniepig van tussen de gordijnen onze coupé binnengluurt. Heerlijk geslapen, heb ik! De hele nacht lang bolde de nachttrein aan een gezapig tempo doorheen een groot niemandsland, daarbij enkel het geluid van een slaapverwekkende ‘kedeng kedeng’ componerend. De oubollige Sovjet-rijtuigen mogen dan misschien wel robuust en allesbehalve hedendaags zijn, de haast alles dempende veringen elimineerden haast iedere schok onderweg.

Benieuwd in wat voor een wereld we na een nachtje sporen precies terecht gekomen zijn, sluip ik op kousenvoeten de coupé uit naar de zijgang. Doorheen het treinraam ontvouwt zich een eindeloze zandvlakte, met slechts hier en daar een plukje groen. We doorkruisen momenteel de Karakum, een immense woestijn die zich tot diep in het naburige Turkmenistan boort. Het lijkt wel het einde van de wereld.
Iets voor 11 in de ochtend tuft de trein dan stapvoets zijn eindbestemming binnen: de werelderfgoedstad Khiva, de diva van de legendarische Zijderoute. Sinds 2018 nog maar lopen de rails tot hier. Een nagelnieuwe spoorlijn van 35 km vanuit Urgench zag toen het daglicht om deze toeristisch erg aantrekkelijke stad beter te ontsluiten. Anno 2022 sporen er dagelijks nog maar één tot twee (nacht)treinen van en naar de Oezbeekse hoofdstad Tasjkent, maar de palen voor de elektrische bovenleiding rijzen er op het moment van schrijven reeds als minaretten uit de grond. De toekomst kondigt zich dus stilaan aan, al blijft het antieke Khiva zelf nog steeds die magie van weleer uitstralen.

Dit stuk werd geschreven door Xavier Samijn, (op congé met Xavier). Meer weten? Neem een kijkje op zijn website.  

4. India: van New Delhi naar Varanasi.

India trein-1.jpeg

foto: Expeditie Aardbol

Een van de meest epische landen om een treinreis te maken, is het indrukwekkende India. Reizen met de trein kan hier hard werken zijn, maar is tegelijkertijd een garantie voor avontuur. Ik maak een onvergetelijke rondreis van vier weken. Vanwege beperkt budget reis ik met de goedkoopste klasse. Ramen en airconditioning zijn in deze sleeper class niet aanwezig, maar de bijzondere ontmoetingen maken dat ruimschoots goed. 
 
Het meest memorabele traject dat ik heb afgelegd is de route van New Delhi naar Varanasi, via Agra. Alleen al een kaartje zien te bemachtigen op het hectische station in New Delhi is een ware beproeving. Maar wie dat eenmaal hebt doorstaan, kun achterover leunen en genieten van alles wat er onderweg aan je voorbij trekt.

Mannen die chai verkopen bij elk tussengelegen station, schoolkinderen die mijn muziek willen luisteren en andere reizigers die je hun telefoon in de handen drukken, zodat je even kan bellen met hun familieleden thuis. Er zit tenslotte niet elke dag een toerist uit Nederland naast je in de trein - ten minste niet als je met de sleeper class reist. 
 
Maar het hoogtepunt is toch wel het uitzicht onderweg, vooral als de trein Agra binnenrijdt en je vanuit de trein de eerste contouren van de Taj Mahal kan spotten.

Dit stukje werd geschreven door Stéphanie Versteeg, reislogger en journalist bij Expeditie Aardbol. 
Wil je meer weten? Neem zeker een kijkje op hun website.

5. Peru: de treinreis naar Machu Picchu 

Reisplaatje Peru Treinreis.jpg

foto:'s reisplaatje treinreis Machu Pichu  Peru

Een van de meest memorabele treinreizen die we hebben gemaakt is naar Machu Picchu in Peru. Vanuit Ollantaytambo reisden we met de Inca Rail naar Aguas Calientas, de uitvalsbasis om Machu Picchu te bezoeken.

Tijdens de anderhalf uur durende treinrit keken we onze ogen uit want voor ons doemden de bergen op en om ons heen zagen we adembenemende groene natuur. Wat de reis vooral bijzonder maakte is dat we eersteklas tickets hadden geboekt waardoor we in een speciale wagon zaten met hoge glazen ramen en balkonnetjes om buiten te staan. Deze treinreis maakte ons bezoek aan Machu Picchu extra speciaal! 

Dit stukje werd geschreven door Reisplaatje.  Wil je meer weten? Bezoek dan zeker hun website.

6. Georgië: Van de hoofdstad Tbilisi naar Zugdidi, aan de voet van de Kaukasus.

 

Impressie Tbilisi 2.jpg

foto's : Snoezels on the road

Georgië is een bestemming die je als reiziger niet mag missen! Gelegen in het hart van de Kaukasus, is Georgië nog steeds een verborgen parel. Met zijn gastvrije bevolking, heerlijke keuken en rijke geschiedenis is het een ideale bestemming voor zowel natuur-  als cultuurliefhebbers.

De hoofdstad Tbilisi, gelegen aan de historische Zijderoute, is een bruisende stad waar oude charme samenvloeit met moderne energie. Het is de perfecte plek om een paar dagen door te brengen en de veelzijdigheid van de stad te verkennen. Vervolgens is het vroeg opstaan, want er vertrekt slechts één trein per dag vanuit de hoofdstad naar Zugdidi, een klein stadje aan de rand van de Kaukasus.

Tijdens de 6 uur durende rit in een gedeelde coupé kun je een praatje maken met de lokale bevolking of gewoon genieten van het adembenemende landschap dat voorbij trekt. Wie wilt kan onderweg een stop maken in het verrassende Kutaisi. Vervolgens trein je verder richting Zugdidi.In Zugdidi kun je een Marshrutka (lokale bus) nemen naar het hart van de Svaneti regio, waar je kunt genieten van enkele dagen wandelplezier in het meest prachtige en ongerepte berglandschap van de Kaukasus.

Dit stuk werd geschreven door Snoezels on the road. Meer weten? Neem een kijkje op hun website.

7. De Transmongolische Express: stukje van Ulaanbatar naar Bejing

IMG_20171008_145602-01.JPG
IMG_7649_edited.jpg

Het is nog vroeg in de ochtend wanneer we in Ulaanbatar de trein opstappen, het is het laatste deeltje van de Transmongolische Express die van Moskou naar Bejing rijdt,  morgen zijn we op onze eindbestemming, Bejing.

Deze route is erg speciaal vanwege verschillende redenen. Terwijl de trein wegrijdt zie je nog lang vlaktes zonder huizen of bebouwing met af en toe een groep ruiters te paard. Langzaam maar zeker boemelt de trein de avond in en wordt je in een hangar geplaatst vlak voordat je China binnenrijdt. Dit omdat er in China andere sporen zijn. Hier gebeurt dan alles razendsnel, er komen tientallen arbeiders sleutelen  aan de trein terwijl je in de  stilstaande trein uit je raampje kijkt.

Niet veel later boemel je verder en stop je nogmaals aan de grensovergang, met luide stappen komt er een ganse groep mannen de trein opgestapt, ze doen de paspoortcontrole in je eigen couchette wat lekker handig is, zeker als je met een kleintje reist.  Daarna boemel je verder op Chinees grondgebied. Na een nachtje slapen begeef je je naar het restauratievoertuig voor het ontbijt, tot onze verbazing zien we dat ze  dit voertuig hebben veranderd aan de grens, wat eerst een eerder saaie restauratiewagon was is het nu een echt kunstwerk en je voelt je bijna in een sprookjeskoets waardoor het ontbijt nog beter smaakt. Niet veel later kondigt het station in Beijing zich aan, waar ons avontuur verdergaat. 

Dit stukje werd geschreven door Soultravel en is een onderdeel van onze lange treinreis die we in 2017 hebben gemaakt: Gent- Bangkok, 151 Dagen in de trein. klik hier als je er meer over wil lezen.
 

bottom of page