Rode aarde

December 15, 2017

Siem Reap, Cambodja, dit is waar ik deze post schrijf.

We hebben heel wat plaatsen bezocht en kilometers gevreten sinds onze laatste update. Na Hoi An, waar de hemelsluizen niet te sluiten waren, konden we ondanks onze geannuleerde trein, alsnog per spoor Nha Trang bereiken.

Nha Trang bereiken we met drie uur vertraging, rond drie uur 's nachts.

We logeerden op  nog een uurtje rijden, weg van de populaire stranden. Nadat we Lilou terug te slapen hebben gelegd, drinken we een glas op de goede aankomst, en zien zo langzaam de zon opkomen.

Wat is het mooi hier! Maar de kwetsbaarheid die vaak met zulke schoonheid samengaat was hier schrijnend duidelijk. De destructieve kracht van de tyfoon had overduidelijk zijn sporen nagelaten.

Met opgeladen batterijen zetten we onze reis verder, vanuit een klein stationnetje naar Saigon

, die na de eenmaking van Vietnam tot Ho Chi Minh city is herdoopt. De stad waar onze vriend Stefan de helft van de tijd woont. We hebben het geluk met hem twee avonden te kunnen doorbrengen.

Het oorlogsmuseum bezoek ik zonder kind en vrouw. De film Apocalypse Now wordt hier wel héél reëel.

We nemen afscheid van Stefan en zijn tweede thuis en met de langeafstandbus gaan we naar het grensstadje Chau Doc.

Cambodia is nu een steenworp van ons verwijderd. We fietsen door de lokale dorpjes, voornamelijk Cham (een minderheidsgroep in Vietnam)

De volgende dag nemen we 's ochtends vroeg de boot die ons via de Mekong rivier naar Phnom Penh zal voeren.

De grensovergang is op het water, en is eerlijk gezegd, een van de gemakkelijkste van heel ons reis!

In Phnom Penh komen we op adem, en laten we de bezienswaardigheden links liggen gezien we de stad later terug aandoen. Ons visum voor Thailand regelen we wel. Hiervoor hebben we nieuwe pasfoto's nodig, dus naar de lokale fotograaf of beter gezegd, de lokale fotostudio!

Na twee dagen richten we onze pijlen op het zuiden en Kampot, bekend voor zijn peper. We slapen in 'les Manguiers', een domein langs de Kampot rivier, een idyllische setting uitkijkend op Bokor Nationaal Park, gecreëerd door een Fransman en zijn Cambodjaanse vrouw.

We kunnen hier allerlei dingen doen: Kajaken naar de 'groene kathedralen', Kampot bezoeken per fiets, peperplantages bezichtigen, vuurvliegjes spotten, ...

Des avonds begeven we ons naar de oude cinema in kampot city waar elke zaterdagavond de voorstelling 'Come Back Brighter' plaatsvindt. het is een ongelooflijk optreden afgewisseld met film, allemaal uitgevoerd door jongeren met een handicap, in de historisch beladen cinema. Een korte docu hierover ( 4 min.)

Share on Facebook

November 1, 2017

October 22, 2017

Please reload

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

© 2019 Mr. Lapin & Soultravel BE0525 901 739 - www.soultravel.be - Afsneemolenstraat 5, 9051 Afsnee, België - Privacy Policy Soultravel