top of page

7 x Spectaculaire Treinreizen in Europa: Een Verzameling van de Mooiste Routes

Treinreizen door Europa bieden een unieke en betoverende manier om het diverse landschap en de rijke cultuur van het continent te verkennen.

Van de sneeuwbedekte bergen van Zwitserland tot de ruige kliffen van Noord-Ierland, iedere route heeft zijn eigen charme en verhaal. In dit verzamelartikel presenteren we zeven adembenemende treinreizen, elk beschreven door de crème de la crème van de reisbloggers.

 

Ontdek de Bernina Express in Zwitserland, ervaar de charme van de Flåm trein in Noorwegen, of reis mee door de iconische landschappen van Frankrijk en Spanje.

Laat je inspireren door deze onvergetelijke treinreizen die je meenemen op een visuele en culturele ontdekkingsreis door Europa.

06233891-02D3-46DF-BB4B-5780929F8460.JPG

1. Zwitserland: De  Bernina Express.

Eén van de mooiste treinreizen in Europa, dat moet toch wel de 56 kilometer lange route tussen Chur en Lugano zijn. Deze spectaculaire route staat beter bekend als de 'Bernina Express' en leg je grotendeels af in Zwitserland en een stukje in Italië. Het állermooiste deel is volgens mij het gedeelte tussen Pontresina tot Poschiavo.

 

Op meer dan 2200 meter hoogte word je daar getrakteerd op een spektakelstuk zoals alleen Moeder Natuur dat voor elkaar krijgt. Niet alleen de diversiteit aan groen, meren, bergen en sneeuw is hier indrukwekkend, trouwens. Ook de schattige dorpjes die je onderweg tegenkomt zijn zeer camerawaardig!

 

Het leukste van deze rit is dat de treinen speciaal zijn uitgerust met panoramische ramen zodat je de schoonheid van deze route van top tot teen en van links naar rechts geen enkel moment moet missen.
 

Dit stuk werd geschreven door checkoutsam, meer weten? Neem een kijkje op zijn website

2. Noorwegen: De Flåm trein.

Flam trein-1.jpg

foto Flåm trein: reisgenie

De Flåm trein in Noorwegen staat bekend als één van de mooiste treinreizen ter wereld. Met een lengte van 20 kilometer is het geen lange route, maar dat wordt volledig goedgemaakt door de prachtige landschappen die aan je voorbij trekken. 
 

Het opstappunt voor de Flåm trein ligt in het Aurlandsfjord, een aftakking van het Sognefjord. Het Sognefjord is het op twee na grootste fjord ter wereld, dus je kunt je voorstellen dat het landschap werkelijk adembenemend mooi en indrukwekkend is. In de zomer zit de trein meestal bomvol, terwijl je in de winter kans hebt om een hele coupé voor jezelf te hebben.

 

Houd er wel rekening mee dat je in de winter te maken kunt krijgen met enorme sneeuwval. Dit geeft het wat mij betreft een extra avontuurlijk tintje, maar als je zeker wilt zijn van goed zicht, kun je beter in de zomer gaan.

Onderweg maakt de trein een stop bij een (al dan niet bevroren) waterval en het eindpunt is het dorp Myrdal, vanaf waar je ’s zomers prachtige hikes kunt maken.

Dit stuk werd geschreven door Reisgenie, wil je meer weten? 

Check Reisgenie.nl voor alle informatie over de Flåm trein.

3.Citytrippen in Hamburg

k61UQeJ9.jpeg

foto treinstation: Frederic Paulussen

Kiezen tussen acht uur op de trein zitten en gezellig boekjes lezen of zes uur verdoen achter het stuur van een auto, dan was mijn keuze snel gemaakt. Dus ging ik in november 2023 met de trein van Antwerpen naar Hamburg.

Een prachtige Duitse stad waar je kan blijven ronddwalen en verkennen. Samen met mijn camera deed ik dat dan ook. Zelfs toen het vroor en sneeuwde, wandelde ik de stad verder door. Want er is zo veel om te zien.

 

En als het te koud is, is er een geweldige kerstmarkt waar je je eventjes kan gaan verwarmen. Of in een van de winkelcentra natuurlijk. Of nog beter, in de leuke musea. Zoals de Miniatur Wunderland. Uren aan binnenplezier gegarandeerd. 

 

Maar je kan ook gerust wat ronddwalen en genieten van de straatjes en prachtige architectuur. Vanuit Brussel heb je een handige verbinding via Keulen (ook de moeite) en geraak je dus vlot in Hamburg. Leuk voor een (iets langere) citytrip.

Dit stuk werd geschreven door Frederic Paulussen.  Wil je meer weten? Neem zeker een kijkje op zijn website: fredericpaulussen.be

4. Noorwegen: de Ofotbanen.

Ofotbanen Narvik - Lot Wildiers.jpg

foto: Ofotbanan: Lot Wildiers

 

In de koude wintermaanden trek ik naar het hoge noorden van Noorwegen, naar de stad Narvik. Narvik is een kleine stad, ingeklemd tussen de populaire Lofoten en Vesterålen. Door zijn natuurlijke, diepe haven is Narvik een industriële havenstad. Pal in het centrum vertrekt de historische Ofotbanen naar de ijzermijnen van Zweden. 

 

Tot op de dag van vandaag rijden treinen gevuld met ijzererts dagelijks van Zweden naar Narvik, waar ze erts gelost wordt in klaarstaande vrachtschepen. Maar ook passagiers zijn welkom op de Ofotbanen. Een oude passagierstrein met zo’n charmant houten interieur rijdt elke dag van Narvik naar de Zweedse grens en weer terug. De trein rijdt langs de fjorden, door het ruige Noorse landschap, en stopt aan kleine, rode stations. 

 

Vooral in de winter is de Ofotbanen, of de Arctic Train, populair. Wie de trein ’s avonds neemt, heeft kans om noorderlicht te zien. Maar ook in het daglicht is de route een echte aanrader. Zeker wanneer de bergen bedekt zijn in meters sneeuw.

 

Wanneer ik de trein neem, schijnt de zon. Toch is het ijskoud. Gelukkig is de trein verwarmd. De locomotief trekt de trein traag maar gestaag de berg op. Hoe hoger ik klim, hoe dieper de sneeuw is. Soms mag ik uit de trein en dan ploeter ik in doodse stilte door de sneeuw. Ik adem de koude berglucht in, geniet van het uitzicht. Ik raak de Zweedse grens aan en keer weer terug naar Narvik.

 

Geschreven door Lot Wildiers, Reisgoesting, meer weten? Neem een kijkje op reisgoesting.be

Ierland.jpeg

foto: Els De Vriese

 

 

Ruige kliffen, woeste golven, stenen muurtjes en eindeloze uitzichten. Dat en een turbulente geschiedenis is wat Noord-Ierland typeert. De treinrit van Coleraine tot Derry brengt je in het uiterste noorden in 45 minuten langs een adembenemend traject.

Stop in het stationnetje van het kustdorp Castlerock voor een picknick op het strand of een wandeling door het dorp. 

De trein boort zich vervolgens door een rots onder de heuvel waar de iconische Mussenden tempel staat en scheurt rakelings langs de oceaan alsof je bij hoogtij over het water rijdt. 

 

De tunnels van Downhill ontstonden in 1846 onder het toeziend oog van 12.000 toeschouwers na het ontsteken van 1630kg buskruit. Nadien werd in de tunnels een banket voor 500 mensen gehouden. De creatie van de spoorwegtunnels kreeg de naam The Great Blast.

 

De trein passeert na Downhill langs Benone Beach, een van de vele filmlocaties voor Game of Thrones. Landinwaarts zijn het kliffen en groen glooiende heuvels die je aandacht trekken.

 

De treinrit eindigt via de oevers van de rivier Foyle in de historische ommuurde stad Derry. Het is slechts een van de vele hoogtepunten van de Scenic causeway coast in Noord-Ierland die je niet mag missen.

 

Dit stuk werd geschreven door Els van under the trees, wil je meer weten over de regio? klik hier!

6. Frankrijk: van de Seine naar de Côte d’Azur met Intercités de Nuit

IMG20240525155910.jpg

  foto Côte d’Azur: Xavier Samyn

 

 

Terwijl buiten stilaan de nacht valt, slingert de trein railsissend langsheen de oevers van de Seine. Enkele minuten eerder verlieten we de Gare d’Austerlitz in Parijs, aan boord van de Intercités de Nuit met bestemming Nice.

De trein zit afgeladen vol vanavond. Wij merken daar gelukkig maar weinig van, want onze ruime slaapcoupé in eerste klasse kan hooguit vier reizigers te slapen leggen. Plek genoeg dus op deze nachtelijke treinrit naar het zonnige zuiden van Frankrijk. Nog even wat socializen met onze Canadese coupégenoot, om dan niet veel later de linnen slaapzak in te kruipen, m’n hoofd op het donzige hoofdkussen neer te ploffen en mij lekker in slaap te laten wiegen door de ritmische cadans van de voortdenderende sneltrein. 

Bij het krieken van de dag kondigt de krakende telefoonstem van de treinbegeleider dan de eerste officiële stop na Parijs aan: Marseille-Blancarde. Zeg maar het ‘Gent-Dampoort’ van deze mediterrane metropool. Ik spiek snel even doorheen het treinraam en vang zo al een eerste glimp op van de azuurblauwe Middellandse Zee. Ik veer terstond recht en duw m’n hoofdkussen als de bliksem achter m’n rug, want het resterende traject tot Nice wil ik voor geen geld missen.

Vanaf hier belooft het pas echt adembenemend te worden. Vooral dan het stuk tussen Saint-Raphael en Cannes, waar de kronkelende spoorlijn amper van de grillige Côte d’Azur afwijkt. Het landschap van roestrode rotsen en turquoise baaien lijken wel postkaarten, stuk voor stuk beeldig ingekaderd door het treinraam. 

Stipt op tijd, om 9u25, rolt de trein tenslotte z’n eindstation Nice-Ville binnen. Bij het uitstappen worden we stante pede geknuffeld door het aangename kwik en ook de stralende lentezon streelt innig ons gezicht. Eindelijk dat heerlijke mediterrane gevoel waar we al zolang naar snakken. En weet je wat nog het leukste van al is? We hebben nog een ganse dag voor de boeg! Tijd genoeg dus om de stad Nice te verkennen. En misschien ook om nog wat verder te sporen langs de Franse Rivièra, naar kustkleppers als Villefranche-sur-Mer, Beaulieu-sur-Mer of Menton. Of zoals onze coupécopain uit Canada: naar het mondaine Monaco. Ieder half uur schuimt hier een regionale trein de kust af, dus lang hoef je nooit te wachten. Als dat niet nice is!   

Dit stuk werd geschreven door Xavier Samijn (op congé met Xavier), wil je meer weten? Check zeker zijn website!

5. Noord- Ierland: de mooiste treinrit in Groot-Brittannië ligt op het Ierse eiland.

7. Van Avignon naar Dalí's Figueres: Een prachtige grensoverschrijdende treinreis.

foto: Soultravel

 

 

In de zomer van 2022 vertrokken we vanuit Gent met de interrail naar het zonnige Zuiden van Spanje. Hoewel treinreizen ons hart hebben, was het niet altijd een pretje door diverse redenen. Maar het traject van Avignon naar Port Bou, gevolgd door de trein naar Figueres, maakte alles goed.

 

De boemeltrein vanuit Avignon voert je in vier uur langs adembenemende kustlijnen, imposante kliffen en schilderachtige dorpjes. Bij het charmante grensstadje Port Bou stap je over. Dit station, geopend op 20 januari 1878, is een van de meest iconische gebouwen in de regio. In 1929 werd het originele passagiersstation vervangen door een groter gebouw dat nog steeds in gebruik is.

 

Port Bou zelf is perfect voor een pauze en een drankje. Daarna spring je op de trein naar Figueres, de geboorte- en laatste rustplaats van de surrealistische meester Salvador Dalí. Figueres is de ideale startplaats voor je verdere avontuur door Spanje en Catalonië.

Geschreven door Soultravel, wil je meer weten over interrailen? Klik hier

bottom of page